Concierge dawniej i dziś
Czy wiesz, że zawód concierge znany był już w średniowieczu? Wówczas odpowiadał on za
utrzymanie palących się świec w komnatach i korytarzach zamkowych. Dokładnie wiedział co, kiedy i gdzie się dzieje oraz znał wszystkie zakamarki zamku. Z czasem zakres odpowiedzialności zwiększył się i średniowieczny concierge zaczął również dbać o przybywających gości i spełnianie wszystkich ich zachcianek.
Początkowo był on łączony tylko z obowiązkami portiera i odźwiernego. Coraz wygodniejsze życie szybko jednak to zweryfikowało. Concierge stał się osobistym asystentem gościa na czas jego pobytu w hotelu, organizował spotkania, wyjścia do teatrów, restauracji, dbał o zapewnienie rozrywki i odpowiadał za logistykę pobytu gościa. Wkrótce zawód ten stał się tak ważny, że w 1929 roku w Paryżu utworzono pierwsze stowarzyszenie konsjerżów – „Złote klucze”.
Nasz człowiek od zadań specjalnych
„W naszym hotelu na stanowisku concierge pracuje Pan Maciej. Jest to osoba doskonale
zorganizowana, bardzo komunikatywna i lojalna. Codziennie jest gotowy na nowe wyzwania a jego otwartość, kreatywność i zaangażowane sprawiają, że goście chętnie powierzają mu swoje osobiste sprawy. Jest to zdecydowanie odpowiednia osoba na odpowiednim stanowisku, którą Wam drodzy goście rekomenduję” – manager ds. marketingu i PR Hotelu Alter Dariusz Łazowski
Współcześnie concierge to człowiek od zadań specjalnych. Formalny wykaz obowiązków w tym zawodzie praktycznie nie istnieje, bo każdy dzień przynosi nowe nieprzewidywalne sytuacje. Na liście zadań znajdują się zwykłe, przyziemne sprawy, na które gość będący w podróży po prostu nie ma czasu lub ochoty, takie jak wyprowadzanie psa czy zrobienie zakupów. Jednak najczęściej są to zadania dużo bardziej skomplikowane, odpowiedzialne, czasami wręcz nie do wykonania, na przykład zakup od dawna niedostępnych biletów na spektakl w teatrze czy transfer helikopterem „tu i teraz”.